آیین نامه شماره 62- وجوه در صندوق و وجوه در راه 4
شنبه, ۲۶ اسفند ۱۴۰۲، ۱۲:۴۱ ب.ظ
با ما همراه باشید 09155143929 بیمه تعاون کد 3270
فصل چهارم: وظایف و تعهدات بیمهگذار
ماده ۷- رعایت اصل حد اعلای حسن نیت: بیمهگذار مکلف است پرسشهای کتبی بیمهگر را با دقت و صداقت و بهطورکامل پاسخ دهد. هرگاه بیمهگذار در پاسخ به پرسشهای بیمهگر عمداً از اظهار مطلبی خودداری کند و یا اظهارات خلاف واقع نماید، بهنحویکه مطالب اظهارنشده یا اظهارات خلاف واقع، موضوع خطر را تغییر دهد و یا از اهمیت آن در نظر بیمهگر بکاهد، قرارداد بیمه از تاریخ انعقاد، باطل و بلااثر خواهد بود؛ حتی اگر مطلبی که کتمان شده یا بر خلاف واقع اظهار شده است، هیچگونه تأثیری در وقوع حادثه نداشته باشد. دراینصورت علاوه بر آنکه وجوه پرداختی بیمهگذار به وی مسترد نخواهد شد، بلکه بیمهگر میتواند اقساط معوق حقبیمه تا آن تاریخ را نیز از وی مطالبه کند.
ماده ۸- اعلام تشدید خطر: هرگاه بیمهگذار در نتیجه عمل خود خطری را که به مناسبت آن عقد بیمه منعقد شده است، تشدید کند یا یکی از کیفیتها یا وضعیت موضوع بیمه را طوری تغییر دهد که اگر وضعیت مزبور قبل از قرارداد موجود بود، بیمهگر حاضر به انعقاد قرارداد با شرایط مذکور در قرارداد نمیشد باید بیمهگر را بلافاصله از آن مطلع کند. اگر تشدید خطر یا تغییر وضعیت موضوع بیمه در نتیجه عمل بیمهگذار نباشد، مشارالیه باید مراتب را در ظرف ده روز از تاریخ اطلاع خود بهصورترسمی به بیمهگر اعلام کند. در هر دو مورد ذکرشده، بیمهگر حق دارد اضافه حقبیمه را معین کرده و به بیمهگذار پیشنهاد کند و درصورتیکه بیمهگذار حاضر به قبول و پرداخت آن نشود، قرارداد را فسخ کند و اگر تشدید خطر در نتیجه عمل خود بیمهگذار باشد خسارات وارده را نیز از مجرای محاکم عمومی از او مطالبه کند. درصورتیکه بیمهگر پس از اطلاع از تشدید خطر بهنحوی از انحا رضایت به بقای قرارداد داده باشد ـ بهعنوانمثال اقساطی از وجه بیمه را پس از اطلاع از مراتب از بیمهگذار قبول کرده یا خسارت بعد از وقوع حادثه به او پرداخته باشد ـ دیگر نمیتواند به مراتب مذکور استناد کند. وصول اقساط حقبیمه بعد از اطلاع از تشدید خطر یا پرداخت خسارت پس از وقوع حادثه و نحوه آن دلیل بر رضایت بیمهگر به بقای قرارداد است.
ماده ۹-اعلام خسارت: بیمهگذار موظف است به محض اطلاع از وقوع هرگونه حادثه مشمول بیمه، مراتب را بلافاصله به بیمهگر و مقامات انتظامی و قضایی (جهت اخذ گزارش نیروی انتظامی و یا دستور مقام قضایی) اطلاع داده و طرح شکایت کند وکلیه اسناد و مدارک مربوطبه وقوع حادثه و میزان خسارت وارده را تهیه کند و حداکثر ظرف مدت پنج روز کاری از تاریخ اطلاع از وقوع حادثه یا خسارت به یکی از مراکز پرداخت خسارت بیمهگر مراجعه و بهصورتکتبی وقوع حادثه را اعلام نماید و یا مراتب را ظرف مدت مذکور از طریق پست سفارشی به اطلاع بیمهگر برساند و هرگونه مدارک درخواستی بیمهگر را از قبیل دفاتر مالی و حسابداری در اختیار وی قرار دهد.
ماده ۱۰- بیمهگذار موظف است:
۱-۱۰- کلیه احتیاطهای لازم و معمول را در نگهداری و حمل وجوه بهعملآورد؛
۲-۱۰- حمل وجوه را در مسیرهای اصلی و معمول، در مدت زمان حمل وجوه مندرج در شرایط خصوصی و فرم پیشنهاد بیمهنامه انجام دهد؛
۳-۱۰- حمل وجوه را باتوجه به شرایط حمل مندرج در شرایط خصوصی و فرم پیشنهاد بیمهنامه انجام دهد؛
۴-۱۰- اطلاعات کلیه وجوه در صندوق(ها) و وجوه در راه و مبالغ حملشده را در دفاتر قانونی (حسابداری یا کامپیوتر) ثبت و نگهداری کند و اطلاعات مذکور را در هر زمان بنا به درخواست بیمهگر در اختیار وی قرار دهد؛
۵-۱۰- کلیه اطلاعات بهمنظور بازیافت خسارات احتمالی ناشی از خطرات تحت پوشش بیمهنامه را در هر زمان که بیمهگر لازم بداند در اختیار وی قرار دهد و مساعدتهای لازم را نماید؛
۶-۱۰- بهمنظور پیداکردن سارق یا سارقین و شرکای جرم و نیز کشف و استرداد وجوه مسروقه با بیمهگر همکاری لازم را داشته باشد.
تبصره: درصورتیکه بیمهگذار هریک از تعهدات فوق را انجام ندهد بیمهگر میتواند به نسبت تأثیر آنها در افزایش خسارت، از مقدار خسارت پرداختی کم کند، مگر اینکه بیمهگذار ثابت کند که بهواسطه امور غیرقابل اجتناب از عهده انجام آنها بر نیامده است.
ماده ۱۱- پرداخت حقبیمه: بیمهنامه با تقاضای بیمهگذار و قبول بیمهگر منعقد میشود؛ ولی شروع تأمین و اجرای تعهدات بیمهگر منوطبه پرداخت حقبیمه بهترتیبی است که در بیمهنامه پیشبینی شده است. چنانچه پرداخت حقبیمه بهصورت قسطی باشد و بیمهگذار یک یا چند قسط از اقساط موعد رسیده را پرداخت نکند، بیمهگر میتواند بیمهنامه را فسخ کند. چنانچه بیمهگر بیمهنامه را فسخ نکرده باشد، در صورت وقوع حادثه، پرداخت خسارت تابع ضوابط پیشبینیشده در شرایط خصوصی بیمهنامه خواهد بود.
فصل پنجم: وظایف و تعهدات بیمهگر
ماده ۱۲- پرداخت خسارت: بیمهگر موظف است در صورت وقوع خطرات تحت پوشش، پس ازاخذ کلیه اسناد و مدارک مورد نیاز و انجام بررسی و کارشناسیهای لازم ، خسارات وارده را حداکثر ظرف مدت ۲۰ روز مطابق شرایط عمومی و خصوصی بیمهنامه به بیمهگذار پرداخت کند.
ماده۱۳- حداکثر تعهد بیمهگر در هر صندوق و برای هر مورد بیمه و همچنین در هر حمل، از آنچه در شرایط خصوصی و فرم پیشنهاد بیمهنامه تعیین شده، تجاوز نخواهد کرد، مگر آنکه بیمهگذار قبل از شروع حمل، موافقت بیمهگر را برای مبلغ مازاد جلب کردهباشد.
ماده ۱۴- تعهد بیمهگر در مورد وجوه در راه، در مدت زمان حمل وجوه بهنحوی است که در شرایط خصوصی و فرم پیشنهاد بیمهنامه تعیین شده است.
فصل ششم: سایر مقررات
ماده ۱۵- فسخ بیمهنامه: هریک از طرفین بیمهنامه میتواند با اخطار کتبی ۱۵ روزه نسبتبه فسخ بیمهنامه اقدام کند. در صورت فسخ ازطرف بیمهگر، حقبیمه مدت باقیمانده بهصورت روزشمار و در صورت فسخ ازطرف بیمهگذار، حقبیمه براساس تعرفه کوتاهمدت محاسبه خواهد شد.
ماده ۱۶- نحوه رفع اختلاف: طرفین باید اختلاف خود را تا حد امکان بهصورت دوستانه و مرضیالطرفین حل کنند؛ ولی چنانچه از طریق مذاکره حلوفصل نشد از طریق داوری و در صورت عدمتوافق، موضوع از طریق مراجع ذیصلاح قانونی حلوفصل خواهد شد.
ماده ۱۷- مرور زمان: مروز زمان دعاوی ناشی از این بیمهنامه دو سال است که از تاریخ وقوع حادثه منشاء دعوی شروع میشود.
ماده ۱۸- قلمرو جغرافیایی: پوششهای این قرارداد شامل خسارتهایی است که در محدوده جغرافیایی جمهوری اسلامی ایران ایجاد شود و تعمیم آن به حوادث خارج از کشور، مشروطبه توافق خاص است.
ماده ۱۹- موارد پیشبینینشده: در موارد پیشبینینشده در این بیمهنامه، مطابق ضوابط کلی حاکم بر امر بیمه، عرف بیمهگری و سایر قوانین و مقررات جاری عمل خواهد شد.
همراه 09155143929
تلفن و نمابر:35026384-35021604
نمایندگی بیمه تعاون کد 3270 سمائی
آدرس :بلوار وکیل آباد - بلوار لادن - نبش لادن 41 پلاک 303
۰۲/۱۲/۲۶